- W zakresie spraw społecznych:
a) sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń innych niż stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
b) wykonywanie zadań powiatu wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych;
c) organizowanie przeprowadzania kwalifikacji wojskowej;
d) prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych;
e) przygotowywanie porozumień i umów w zakresie udzielanych przez powiat
dotacji i innej pomocy finansowej z wyłączeniem spraw realizowanych przez inne wydziały merytoryczne;
f) sprawowanie nadzoru nad działalnością fundacji;
g) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych;
h) nadzór i kontrola nad działalnością związków sportowych;
i) koordynowanie opracowania etatu Starostwa na czas wojny.
- W zakresie ochrony zdrowia:
a) współpraca z Powiatowym Centrum Zdrowia;
b) ustalanie rozkładu godzin aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu;
c) prowadzenie okresowej analizy stanu zdrowia mieszkańców powiatu oraz nadzór nad realizacją wniosków i zaleceń z niej wynikających;
d) opracowywanie i nadzór nad wdrażaniem programów z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób występujących na terenie powiatu;
e) monitorowanie zachorowań na choroby zakaźne i prowadzenie spraw związanych z zapobieganiem i zwalczaniem tych chorób;
f) koordynowanie akcji społecznych w zakresie promocji i ochrony zdrowia na terenie powiatu;
g) realizowanie innych zadań wynikających z przepisów prawa dotyczących promocji i ochrony zdrowia, zleconych przez Starostę.
- W zakresie spraw organizacyjnych:
a) zapewnianie sprawnej organizacji i funkcjonowania pracy Starostwa;
b) przygotowywanie zasad organizacji i funkcjonowania komórek organizacyjnych;
opracowywanie projektów regulaminów, zarządzeń i innych przepisów
wewnętrznych Starostwa;
c) rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji obywateli kierowanych do Starosty,
d) sprawowanie nadzoru i kontroli nad ich załatwianiem;
e) sprawowanie nadzoru nad rozpatrywaniem interwencji zgłaszanych przez
parlamentarzystów do Starosty;
f) prowadzenie ewidencji zawartych porozumień dotyczących powierzenia
prowadzenia niektórych spraw należących do kompetencji Starosty organom gmin, a także innym państwowym jednostkom organizacyjnym oraz planowanie kontroli w tym zakresie;
g) prowadzenie ewidencji porozumień dotyczących przejęcia od wojewody
prowadzenia spraw należących do kompetencji administracji rządowej;
h) prowadzenie ewidencji upoważnień udzielonych pracownikom oraz kierownikom
jednostek organizacyjnych przez Starostę do załatwiania spraw w jego imieniu;
i) prowadzenie rejestrów:
-jednostek organizacyjnych powiatu,
-zarządzeń wydanych przez Starostę ,
-skarg, i wniosków,
- petycji,
- pieczęci,
j) delegacji służbowych,
k) ewidencjonowanie zakupionych publikacji książkowych;
l) prowadzenie i udostępnianie zbioru przepisów prawnych;
m) prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych;
n) dokonywanie okresowych ocen załatwiania indywidualnych spraw obywateli w Starostwie i przedkładania ich sekretarzowi;
o) sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem archiwum zakładowego.
- W zakresie obsługi prawnej:
a) opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych wydawanych lub przygotowywanych przez zarząd, Starostę i Wicestarostę;
b) prowadzenie bieżącej obsługi prawnej zarządu i komórek organizacyjnych Starostwa;
c) opiniowanie projektów umów i porozumień, w tym długoterminowych lub zawieranych z kontrahentami zagranicznymi;
d) sprawowanie nadzoru nad stosowaniem i przestrzeganiem przepisów kodeksu postępowania administracyjnego;
e) wydawanie opinii prawnych z zakresu działania organów powiatu;
f) sprawowanie zastępstwa procesowego;
g) bieżące informowanie zarządu oraz kierowników komórek organizacyjnych Starostwa o obowiązującym stanie prawnym i jego zmianach;
h) zapewnianie obsługi prawnej sesji Rady;
i) prowadzenie rejestru spraw sądowych i opinii prawnych zespołu radców prawnych;
j) wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności powiatu i Skarbu Państwa oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego;
k) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Starostwa przy rozwiązywaniu skomplikowanych spraw oraz wskazywanie rozwiązania zgodnego z prawem;
l) wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności powiatu i Skarbu Państwa oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego;
m) prowadzenie szkoleń wewnętrznych pracowników Starostwa w zakresie obowiązujących przepisów prawa.
- W zakresie obsługi Zarządu Powiatu:
a) prowadzenie spraw związanych z obsługą Starosty, Wicestarosty i zarządu, w tym:
- prowadzenie obsługi posiedzeń zarządu oraz przygotowywanie materiałów na
posiedzenia i przekazywanie ich w formie papierowej lub elektronicznej,
- przekazywanie uchwał i decyzji zarządu do realizacji komórkom organizacyjnym
według kompetencji oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją,
- sporządzanie okresowych sprawozdań z pracy zarządu;
b) koordynowanie prac związanych z opracowywaniem okresowych informacji o działalności Starostwa przedkładanych zarządowi i radzie;
c) prowadzenie spraw związanych ze współpracą zarządu z jednostkami samorządu terytorialnego oraz administracji rządowej;
d) zapewnianie obsługi organizacyjnej zespołów i rad doradczych oraz opiniodawczych powoływanych przez Starostę ;
e) prowadzenie rejestrów:
- uchwał zarządu,
- decyzji zarządu,
- okresowych sprawozdań dotyczących pracy Zarządu.
- W zakresie Kancelarii Starostwa:
a) obsługa kancelaryjna Starostwa powiatowego, w tym:
przyjmowanie, rejestrowanie i przekazywanie do dekretacji korespondencji od poczty oraz interesantów,
rejestrowanie oraz podział zadekretowanej poczty na poszczególne komórki organizacyjne Starostwa,
przyjmowanie oraz rejestrowanie korespondencji przeznaczonej do wysyłki,
rozdysponowywanie korespondencji wychodzącej Starostwa za pośrednictwem poczty, a także indywidualnie pomiędzy interesantów oraz urzędy administracji publicznej;
b) Obsługa informacyjna Starostwa powiatowego, w tym:
obsługa centrali telefonicznej,
udzielanie interesantom informacji i pomocy bezpośredniej i telefonicznej.
- W zakresie Terenowego Punktu Paszportowego:
a) prowadzenie spraw paszportowych mieszkańców powiatu otwockiego, zgodnie z porozumieniem zawartym z wojewodą, w tym:
przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków paszportowych dla osób ubiegających się o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego,
wydawanie paszportów i paszportów tymczasowych,
prowadzenie dokumentacji i ewidencji związanej z wydawaniem paszportów i paszportów tymczasowych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
b) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zaproszeń dla cudzoziemców.
- W zakresie Archiwum Zakładowego:
1) prowadzenie archiwum zakładowego Starostwa, w tym:
przejmowanie akt przeznaczonych do archiwizacji z komórek organizacyjnych na podstawie spisów zdawczo-odbiorczych,
ewidencjonowanie, przechowywanie i zabezpieczanie przyjętych do archiwizacji akt,
udostępnianie i wypożyczanie akt na zasadach określonych prawem,
wydzielanie z zasobu archiwum zakładowego i brakowanie dokumentacji nie archiwalnej kat. B, której okres przechowywania już minął,
wydzielanie z zasobu archiwum zakładowego dokumentacji archiwalnej kat. A, a następnie przekazywanie jej do właściwego archiwum państwowego;
2) prowadzenie szkoleń i udzielanie informacji z zakresu stosowania procedur archiwizacji dokumentacji w Starostwie;
3) współpraca z właściwym archiwum państwowym nadzorującym prace archiwum zakładowego.
- W zakresie informatyzacji:
a) administrowanie siecią komputerową w Starostwie;
b) opracowywanie koncepcji informatyzacji Starostwa, organizowanie i wdrażanie nowych rozwiązań i zastosowań informatyki (internet, poczta elektroniczna);
c) dobór sprzętu komputerowego i oprogramowania dla potrzeb wydziałów Starostwa;
d) prowadzenie ewidencji sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz administrowanie ich składnikami;
e) sprawowanie nadzoru nad użytkowaniem oprogramowania i sprzętu, konserwacja sprzętu komputerowego, udzielanie fachowej pomocy i doradztwa w tym zakresie na rzecz wydziałów Starostwa;
f) koordynowanie spraw związanych z zapewnieniem przestrzeganiem przepisów ustawy o prawie autorskim, w tym kontrola legalności oprogramowania;
g) przygotowywanie projektów wytycznych, instrukcji i wyjaśnień dla wydziałów w zakresie eksploatowania systemów informatycznych;
h) wnioskowanie w sprawach usprawnienia organizacji i metod pracy przy urządzeniach informatycznych w poszczególnych wydziałach oraz udział w pracy z tego zakresu;
i) organizacja zabezpieczenia i ochrony danych przed zniszczeniem i dostępem osób nieupoważnionych;
j) współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie eksploatacji programów użytkowych w Starostwie.