Pytanie do starosty

Wykaz pytań wraz z odpowiedziami starosty.
  • Pytanie: (kategoria: Urząd)
    Szanowna Pani Starosto

    Czy jak jestem pracownikiem firmy i odbieram dokumenty z Urzędu Starostwa (związane z działalnością firmy) to za każdym razem muszę mieć upoważnienie i płacić za nie 17zł?

    Pozdrawiam.
    (Magda, 17.12.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowna Pani

    Poruszona przez Panią kwestia - od szeregu lat stwarza istotne problemy interpretacyjne dotyczące zasadności pobierania opłaty skarbowej w przypadku odbierania z urzędu dokumentów przez osobę działająca na podstawie upoważnienia przedsiębiorcy.

    Praktyka pobierania w tego rodzaju sytuacjach (odbiór dokumentów), opłaty skarbowej w wysokości 17 zł od każdego złożenia dokumentu pełnomocnictwa nie jest jednolita w polskich urzędach, choć często spotykana. Taki stan rzeczy wynika z braku jednorodnej interpretacji przepisów prawa. Stąd podatnicy podejmują działania w celu uzyskania interpretacji indywidualnej, które w przypadku Starostwa Powiatowego winny być kierowane do Prezydenta Miasta Otwock jako właściwego organu do wydania takiej interpretacji.

    Z dostępnych interpretacji prezydentów miast wynika, iż jest możliwe zwolnienie z pobierania opłaty skarbowej, ale tylko w przypadku, gdy do konkretnej sprawy będzie dołączone pełnomocnictwo do odbioru konkretnie wskazanych dokumentów z tej sprawy. Pełnomocnictwo winno być oryginalne lub może być załączony jego odpis, wypis lub kopia, ale poświadczone notarialnie lub przez uprawniony organ.

    Czyli, jeśli przy odbiorze dokumentów będzie się Pani posługiwała ogólnym pełnomocnictwem do reprezentowania przedsiębiorcy konieczne będzie przy każdym odbiorze dokumentów zarówno okazanie takiego pełnomocnictwa jak i uiszczenie opłaty.

    Natomiast, gdy przy odbiorze dokumentów okaże Pani konkretne, najlepiej oryginalne, pełnomocnictwo do odbioru konkretnie wskazanych dokumentów w konkretnie określonej sprawie to skorzysta Pani ze zwolnienia z opłaty skarbowej, na podstawie części IV załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225, po. 1635 z późn. zm.).

    Powyższe stanowisko jest zgodne z aktualnym orzecznictwem administracyjnym (m. in. wyrok WSA w Warszawie z 20.01.2011 r. sygn. akt - VII SA/Wa 890/10, czy też wyrok NSA z 23.07.2013 r. sygn. akt II FSK 2303/11 wskazujący, iż obowiązek uiszczenia opłaty wiąże się ze każdorazowym złożeniem dokumentu pełnomocnictwa).

    Z up. Starosty

    Zbigniew Rak
    Sekretarz Powiatu
  • Pytanie: (kategoria: Urząd)
    Szanowna Pani Starosto

    Ile zarabia Dyrektor Wydziału Organizacji? Może powinien więcej, gdy ma więcej zadań? Czy to racjonalne zatrudniać jednocześnie jego i sekretarza? Do tej pory wystarczyła tylko Pani sekretarz! Ta Pani była przynajmniej dostępna, tym czasem Sekretarz częściej bryluje w różnych częściach Otwocka niż w starostwie. Nie ukrywa się tego wśród urzędników, bo chyba bez sensu tłumaczyć kogoś takiego. To ma być ta jego ewolucja, którą zapowiadał na początku pracy? Ciekawe, co ulepszył i jakim kosztem, w dodatku należnym nam mieszkańcom, a nie tym, którzy myślą tylko o swoich interesach?

    Pozdrawiam serdecznie i życzę wygranych wyborów!
    (Piotr, 09.12.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowny Panie

    Obecny Dyrektor Wydziału Organizacyjnego był zatrudniany na stanowisku Kierownika Kadr. Po zmianie struktury organizacyjnej w Starostwie automatycznie został on Dyrektorem. Jego oświadczenie majątkowe znajduje się na stronie www.powiat-otwocki.pl. To nie prawda, że przed reorganizacją była tylko Pani Sekretarz. Była również Kadrowa, która przeszła na emeryturę. Mobilność Pana Sekretarza może wzbudzać podejrzenia. Zapewniam, że jego wyjazdy do gmin powiatu otwockiego są uzgadniane i mają konkretny cel.

    Jeśli znasz Drogi Piotrze jakieś nieprawidłowości proszę o konkrety, a wspólnie je wyeliminujemy. Dziękuję za sympatyczne życzenia.

    Z poważaniem,

    Bogumiła Więckowska
    Starosta Otwocki
  • Pytanie: (kategoria: Drogi)
    Szanowna Pani Starosto

    Nawiązując do skierowanego do Państwa z dnia 17 października br. pytania Wspólnoty Mieszkaniowej Nad Świdrem, chciałabym zapytać czy w projekcie budżetu na rok 2014 przewidziano środki na ustawienie sygnalizacji świetlnej przy ul. Kraszewskiego, róg ul. Ambasadorskiej) ?

    Pozdrawiam.
    (Kinga, 05.12.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowna Pani

    Odpowiadając na Pani wystąpienie muszę stwierdzić, że niestety nie mam dla Pani dobrych wieści. Budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Kraszewskiego i Ambasadorskiej nie została ujęta w projekcie budżetu na rok 2014. Zobowiązujemy się, że aby poprawić stan bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych zwrócimy się do Policji o częstsze patrole.

    Z poważaniem,

    Mirosław Pszonka
    Wicestarosta Otwocki
  • Pytanie: (kategoria: Drogi)
    Szanowna Pani Starosto

    Z wieloletniej korespondencji, którą prowadzą z Panią mieszkańcy tych
    miejscowości wnioskuję, że droga przez Michałówek i Izabelę to dla Powiatu przysłowiowy wrzód z którym powiat nie ma ochoty sobie poradzić.

    Mam więc propozycję: proszę pozbyć się tego kłopotu i przekazać drogę gminie Wiązowna. Izabela i Michałówek płacą stosunkowo dużo podatku na rzecz swojej Gminy a i wtedy łatwiej będzie pozyskać wkład własny od mieszkańców i wspólnie z Gminą wybudować tą drogę.

    Pozdrawiam.
    (Dominik, 05.12.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowny Panie

    W odpowiedzi na Pana e-mail z dnia 5 grudnia br. uprzejmie informuję, że jesteśmy w stanie poradzić sobie z takim zadaniem jak budowa drogi w Michałówku czy Izabeli. Wykonywaliśmy już dużo większe zadania drogowe czy mostowe bez jakichkolwiek problemów. Jedyną przeszkodą w realizacji zadania, o które Pan występuje jest brak środków finansowych.

    Jeżeli chodzi o przekazanie w/w drogi do gminy Wiązowna, jesteśmy oczywiście za tym, o czym wielokrotnie pisaliśmy i mówiliśmy. Problem polega na tym, żeby przekazać drogę musi być zgoda obu Rad tzn. gminy Wiązowna i Rady Powiatu. A z tym są już kłopoty.

    Z poważaniem,

    Mirosław Pszonka
    Wicestarosta Otwocki
  • Pytanie: (kategoria: Samorząd)
    Szanowna Pani Starosto

    Mam takie pytanie: dlaczego Państwo przeprowadzacie kontrolę w szkole zaocznej CKEdukator? Czy kontrolę przeprowadzacie także w Gałczyńskim, Słowackim i Pascalu?

    Jak byście zlikwidowali tę szkołę, do której chodzi tyle uczniów chcących
    skończyć i mieć wykształcenie pokażecie, jak powiat otwocki liczy się z Funduszami Unii Europejskiej (szkoła jest pod patronatem Unii Europejskiej). Będzie też wiadomo, że szkoły: Gałczyński, Słowacki biorące kasę od Uczniów za wpisowe są ważniejsze. Będziemy ciekawi ile z tych pieniędzy za wpisowe lub semestralne wchodzi do kasy powiatu .?. Widać będzie kolesiostwo i dbanie o interesy swoje, a nie ludzi, którzy chcą korzystać z tego, co daje szkoła czyli nauka za darmo , wykształcenie, które mogą zdobyć.

    Czy Wy chcecie zastopować naukę dla Tylu uczniów, którzy chcą mieć wykształcenie? Pomyślcie, jak możecie zaszkodzić powiatowi kasując szkołę. Jak będziecie mieli na sumieniu tyle osób, które chcą zdobyć wykształcenie, a nie będą mogli bo Wy zastopujecie projekt UNII EUROPEJSKIEJ ! Skontrolujcie raczej Gałczyńskiego Słowackiego ..

    Pozdrawiam.
    (Łukasz, 02.12.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowny Panie

    Jesteśmy zobligowani przeprowadzać kontrolę we wszystkich szkołach, nad którymi sprawujemy nadzór: samorządowymi i niepublicznymi. Dla wszystkich szkół, co miesiąc przekazujemy subwencję oświatową. W skali roku jest to ok. 44 mln zł. Są to środki publiczne pod szczególną kontrolą. Proszę nie wyciągać daleko idących wniosków. Im więcej szkół, tym bardziej wyedukowane społeczeństwo, więcej miejsc pracy - to jest cel powiatu otwockiego.

    Z poważaniem,

    Bogumiła Więckowska
    Starosta Otwocki
  • Pytanie: (kategoria: Strona Internetowa)
    Szanowna Pani Starosto

    Dlaczego Zarząd Dróg Powiatowych w Karczewie nie ma strony internetowej, ani podanego na stronie powiatu kontaktu mailowego, wskazania osób wg kompetencji, które pozwoliłoby przesyłać zgłoszenia o uszkodzeniach dróg wraz ze zdjęciami?

    Z informacji wynika, że kompetencyjnie podlega p. Pszonce. Czy w związku z tym należy uwagi kierować bezpośrednio do niego?

    Pozdrawiam.
    (Paweł, 21.11.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowny Panie

    Wszystkie uwagi i spostrzeżenia, które zawarł Pan w swoim e-mailu są słuszne. Proszę zatem o kierowanie uwag i wniosków o stanie dróg powiatowych wraz z ewentualnymi zdjęciami do mnie. W ten sposób moja kontrola nad Zarządem Dróg Powiatowych będzie jeszcze bardziej skuteczna.

    Z poważaniem,

    Mirosław Pszonka
    Wicestarosta Otwocki
  • Pytanie: (kategoria: Drogi)
    Szanowna Pani Starosto

    Dziś już zapewne może Pani z Nami Mieszkańcami wsi Izabela i Michałówek podzielić się tą, jakże radosną i długo oczekiwaną informacją o budowie w 2014 roku Powiatowej Drogi 2701W?

    Pozdrawiam.
    (Dominik, 19.11.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowny Panie

    Rzeczywiście dzisiaj już mogę odpowiedzieć na Pana pytanie. Niestety, jest mi bardzo przykro, ale nie mam dla Pana i mieszkańców dobrych i oczekiwanych wieści, gdyż w projekcie budżetu na rok 2014 droga powiatowa przebiegająca między innymi przez Michałówek i Izabelę nie została ujęta do realizacji. W projekcie budżetu zaś jest kwota 350.000 zł na remont w/w drogi. 150 000 zł to środki własne Powiatu, a 200 000 zł będziemy chcieli pozyskać z jednostek samorządu terytorialnego bądź też z sektora finansów publicznych.

    Z poważaniem,

    Mirosław Pszonka
    Wicestarosta Otwocki
  • Pytanie: (kategoria: Drogi)
    Szanowna Pani Starosto

    Trafnie Pani zauważyła, że wielokrotnie odpowiadała już Pani w sprawie budowy drogi w Izabeli. Żadna inna społeczność nie żebrze na tym forum o drogę tak, jak mieszkańcy Izabeli. W odpowiedzi ciągle słyszymy: "nie w tym roku, kryzys, inne wnioski zostały zaakceptowane". Na jeden z moich maili (korespondowałam z Panem Pszonka w 2008 i później) argumentował Pan zbyt wysokimi kosztami całej inwestycji. Propozycja p. Oli, aby wybudować fragment drogi 2701W we wsi Izabela, tak intensywnie użytkowanej, wychodzi na przeciw tym argumentom. Może warto środki przeznaczane na konserwację drogi "do pierwszego deszczu"; przeznaczyć na ten etap inwestycji. Czy budowa drogi w Izabeli została ujęta w budżecie na następny rok?

    Pozdrawiam.
    (Krystyna, 25.10.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowna Pani

    Odpowiadając na Pani wystąpienie chce jednocześnie podkreślić, że żadna społeczność nie musi żebrać o cokolwiek, jeżeli chodzi o kompetencje powiatu. Po prostu takie jest prawo, że należy do Starostwa wystąpić z wnioskiem w danej sprawie, czynią to inne społeczności powiatu otwockiego.

    Aby wybudować za środki przeznaczone na konserwację docelowo fragment drogi w Izabeli, informuję Panią, że byłoby to może 20-30 mb drogi, a pozostałą część i tak byśmy musieli doprowadzić do przejezdności.

    Projekt budżetu na rok 2014 jest w trakcie przygotowywania. Na Pani pytanie będę mogła odpowiedzieć po 15 listopada br. w kwestii ujęcia budowy drogi w budżecie w 2014 roku.

    Z poważaniem,

    Bogumiła Więckowska
    Starosta Otwocki
  • Pytanie: (kategoria: Drogi)
    Szanowna Pani Starosto

    Zwracamy się z prośbą o uwzględnienie w projekcie budżetu na 2014 rok wykonania sygnalizacji świetlnej przy przejściu dla pieszych na ulicy Kraszewskiego w Otwocku na wysokości ul. Ambasadorskiej. Podzielają Państwo nasze zdanie, że ul. Kraszewskiego jest jedną z głównych arterii Miasta Otwocka, gdzie ruch samochodowy jest bardzo duży. W ostatnich miesiącach ruch zwiększył się drastycznie w związku z remontem mostu na rzece Świder. Samochody rozwijają największą prędkość na wysokości przejścia dla pieszych przy ul. Ambasadorskiej. Dodatkowo nie zatrzymują się, gdy dzieci z rodzicami czekają przed przejściem dla pieszych. My jako rodzice chcielibyśmy zapobiec nieszczęściu zanim się ono wydarzy.

    W trosce o bezpieczeństwo prawie 200 naszych dzieci, zwracamy się z ponowną z prośbą o zabezpieczenie przejścia dla pieszych znajdującego się na ul. Kraszewskiego na wysokości ulicy Ambasadorskiej. W bliskiej odległości jest Szkoła Podstawowa nr 6 i kilka przedszkoli. Znając bardzo trudną sytuację finansową powiatu otwockiego zwracamy się z prośbą o remont chodnika przy ul. Kraszewskiego 85 wzdłuż osiedla, polegający na wyrównaniu kilku płytek chodnikowych i uzupełnieniu kilku brakujących, chyba że chodnik ten jest przewidziany w niedalekiej przyszłości do całkowitej wymiany przy okazji remontu ul. Kraszewskiego od ul. Kołłątaja do ronda w Świdrach Wielkich.

    Wierzymy, iż bezpieczeństwo dzieci również leży Pani Staroście na sercu. Liczymy na to, że składając niniejszy wniosek składamy go w dobre ręce.

    Pozdrawiamy.
    (Wspólnota Mieszkaniowa Nad Świdrem, 17.10.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowni Państwo

    Odpowiadając na Państwa wystąpienie uprzejmie informuję, że z chwilą oddania do użytkowania mostu na ulicy Kołłątaja w dniu 16.10.2013r., natężenie ruchu na ulicy Kraszewskiego w sposób radykalny się zmniejszyło. W kwestii rozwijania nadmiernej prędkości zwrócimy się do Policji o częstsze kontrole na tym odcinku. Chodnik w najbliższym czasie zostanie naprawiony.Jeżeli chodzi o budżet na przyszły rok, projekt budżetu jest w trakcie opracowywania. Czy sygnalizacja świetlna przy przejściu dla pieszych na ulicy Kraszewskiego, na wysokości ulicy Ambasadorskiej zostanie ujęte, będę mógł odpowiedzieć po 15 listopada z chwilą przyjęcia projektu budżetu przez Zarząd Powiatu.

    Z poważaniem,

    Mirosław Pszonka
    Wicestarosta Otwocki
  • Pytanie: (kategoria: Strona Internetowa)
    Szanowna Pani Starosto

    Czy na stronie powiatu dostępny jest kanał RSS, pozwalający śledzić aktualności na bieżąco przez program pocztowy, bez potrzeby wchodzenia na stronę? Czy kanał RSS dostępny jest dla BIP? Jeśli nie, to kiedy będą? Brak RSS oznacza zacofanie technologiczne.

    Pozdrawiam.
    (Piotr, 14.10.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowny Panie

    Uruchomienie kanałów RSS planowane jest w 2014 r.

    Od 2012 r. funkcjonuje Newsletter Powiatu Otwockiego, który w każdy piątek trafia do elektronicznych skrzynek pocztowych do kilkuset osób, które wyraziły zgodę na tę formę komunikacji. Podkreślam, że jesteśmy jedynym spośród samorządów działających w tym subregionie, którzy udostępnili elektroniczny biuletyn dla osób zainteresowanych. To duże udogodnienie dla tych, którzy tak jak Pan, nie chcą bądź nie mogą na co dzień śledzić naszej strony internetowej.

    Zachęcam do zapisania się do newslettera - wystarczy podać imię oraz adres email, a co piątek otrzyma Pan informacje o działaniach samorządu powiatowego.

    Z up. Starosty

    Janusz Budny
    Członek Zarządu Powiatu