Światowy Dzień Konsumenta to święto upamiętniające przemówienie z dnia 15 marca 1962 r. prezydenta Johna Kennedy’ego, wygłoszone na Forum Kongresu Sanów Zjednoczonych, w który zdeklarował, iż wszyscy jesteśmy konsumentami, oraz że jako konsumenci mamy prawo:
- do rzetelnej informacji,
- prawo do wyboru,
- prawo do bezpieczeństwa,
- oraz prawo do reprezentacji.
Dlatego też Światowy Dzień Praw Konsumenta to święto nas wszystkich, bo wszyscy jesteśmy konsumentami. Kupujemy produkty, zawieramy umowy, korzystamy z usług telekomunikacyjnych, finansowych, transportowych, turystycznych, e-commerce i wielu innych.
Światowy Dzień Praw Konsumenta to okazja, aby przypomnieć, że nie jesteśmy sami w sporach z przedsiębiorcami. W Polsce podobnie jak w innych państwach demokratycznych funkcjonują różnego rodzaju instytucje, do których konsument może się zgłosić, jeśli sam nie radzi sobie z problemem. Tam od ekspertów posiadających wiedzą specjalistyczną konsument otrzyma wsparcie i niezbędną pomoc.
Organem administracji rządowej zajmującym się ochroną konsumentów jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednym z priorytetów działalności UOKiK-u, jest edukacja konsumencka. W tym roku tj. 2024 UOKiK promuje kampanię informacyjną dla konsumentów pod hasłem „ Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”. Więcej informacji pod linkiem: https://uokik.gov.pl/kampanie-spoleczne